بررسی مصداق اهلبیت(ع) در نهج البلاغه (2)
ج) گستره اصطلاح اهلبیت در نهجالبلاغه
ترکیب اهلبیت»دوازده بار در نهجالبلاغه به کار رفته که برخی موارد، مطابق معنای لغوی (خویشان وبستگان) است؛ چنانكه در نامه نهم آمده است:
وَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ| إِذَا احْمَرَّ الْبَأْسُ وَ أَحْجَمَ النَّاسُ قَدَّمَ أَهْلَبَیْتِهِ، فَوَقَى بِهِمْ أَصْحَابَهُ حَرَّ السُّیُوفِ وَ الْأَسِنَّةِ، فَقُتِلَعُبَیْدَةُ بْنُ الْحَارِثِ یَوْمَ بَدْرٍ وَ قُتِلَ حَمْزَةُ یَوْمَ أُحُدٍ وَقُتِلَ جَعْفَرٌ یَوْمَ مُؤْتَة. (شریف رضی، بیتا: 369، ن 9)
و هر گاه آتش جنگ شعله مىكشید و مردم حمله مىكردندپیامبر اسلام(ص) اهلبیت خود را پیشاپیش لشكر قرارمىداد كه اصحابش از آتش شمشیر و نیزه مصون بمانند، (از اینرو) عبیده بن حارث»(پسر عموى پیامبر(ص) روز بدر» كشته شد، و حمزه (پسر عموى آن حضرت) روز احد» شهیدشد و جعفر (عموى رسول خدا) در موته» به شهادت رسید.
ذکر اسامی بستگان حضرت، یعنی عبیده بن حارث، حمزه و جعفر» نشانگر آناست که مقصود از اهلبیت در این خطبه، بستگان و خویشان نسبی آن حضرت است.
کاربرد دیگر اهلبیت، اراده معنای اصطلاحی آن است که دایرهای محدودتراز معنای لغوی دارد و بر افراد و مصادیق خاصی دلالت میکند. واژه اهلبیت و معادلهای آن در نهجالبلاغه، بیشتردر این معنا به کار رفته است.
مقصود از افضلیت بنی اسرائیل در آیه «أَنِّی فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعالَمِین»
وَ ,اهلبیت ,یَوْمَ ,عموى ,معنای ,بستگان ,وَ قُتِلَ ,بررسی مصداق ,عبیده بن ,در نهجالبلاغه ,پسر عموى ,بررسی مصداق اهلبیت
درباره این سایت